شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تقي پور خبر داد:

اجماع جهاني براي راه‌اندازي اينترنت پاک/ اندونزي با ايران همگام مي‌شود

تقي پور

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۵:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات که دي ماه سال گذشته براي نخستين بار "اينترنت پاک" و تفکيک اينترنت پاک از ناپاک را درگفتگو با مهر مطرح کرده بود، در آخرين اظهارات خود در اين باره اعلام کرد: براي اجراي اينترنت پاک مجامع بين المللي را با خود همراه مي کنيم.

 رضا تقي پور در گفتگو با خبرنگار مهر به تشريح ابعاد مختلف ايده اينترنت پاک و برنامه هاي ايران در همراه کردن مجامع بين المللي براي اجراي اين طرح پرداخت و تاکيد کرد: پياده سازي اينترنت پاک از ايران شروع مي شود اما موفقيت آن در گرو اين است که ديگران هم به اين طرح بپيوندند تا اين ايده بتواند يک جريان کامل منطقه اي و بين المللي را شکل دهد.

اهداف انساني اينترنت را با "اينترنت پاک" توسعه مي دهيم
 وي با تاکيد براينکه اهداف انساني اينترنت را توسعه خواهيم داد به مهر گفت: تمامي تلاشمان اين است که اين کسب وکارهاي کثيف را از اين شبکه کنار بگذاريم که در اين صورت مطمئن خواهيم شد آن علم نافع و سودمند در اين شبکه براي بشر به جريان خواهد افتاد.
 وي با بيان اينکه امروزه بحث اطلاع رساني که بحث وسيعي است متاسفانه با اين کسب و کارها مخلوط شده و به ويژه طبقات کم تجربه مانند کودکان و نوجوانان و بعضا جوانان را دام خود کشيده است، افزود: اين امر سبب شده اينترنت در کنار مزاياي علمي و پژوهشي خود از نظر اتلاف وقت و تحميل بار اجتماعي و مشغوليتهاي ذهني ضرر و زيانهايي براي اقشار مختلف جامعه به همراه داشته باشد.
 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هدف اينترنت پاک را ارائه شبکه اي عاري از اين آسيب ها براي مردم دنيا عنوان کرد.
بحث "اينترنت پاک" بحث "فيلترينگ" نيست
 تقي پور در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر که آيا سيستم فعلي فيلترينگ اينترنت در ايران پاسخگوي نيازها نبوده که ايده اينترنت پاک مطرح شده است، تاکيد کرد: اساسا بحث اينترنت پاک بحث فيلترينگ نيست بلکه بحث توليد محتواي سودمند، دانشي و ارزشي است به اين معني که ما از جنبه اثباتي و نه جنبه نفي به موضوع نگاه خواهيم کرد.
 وي گفت: در معارف ما نيز گفته شده که انسان بايد دنبال علم نافع برود نه هرعلمي که باعث اتلاف وقت و منابع شود؛ از اين منظر ما بحث اينترنت پاک را مطرح کرديم و امروز خوشبختانه مي بينيم که در مجامع مختلف نيز از اين ايده استقبال مي شود.  
اندونزي براي پياده سازي "اينترنت پاک" با ايران همگام مي شود
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: دعوتي از کشور اندونزي براي پياده سازي اين ايده داشتيم که قرار شد همکاران ما در اين زمينه ايده و تجربيات خود را به اين کشور انتقال دهند.
 تقي پور با تاکيد براينکه اندونزي بعد از اين ايران اولين کشوري خواهد بود که "اينترنت پاک" را عملياتي مي کند، خاطرنشان کرد: ما بنا داريم که در نشستهاي آتي اين موضوع را در دستور کار قرار دهيم و اقدامات عملياتي آن را هم انجام داده ايم؛ در عين حال از نظر تبديل اين ايده به برنامه هاي اجرايي فعاليتهاي زيادي صورت گرفته و جلسات کارشناسي و اتاق فکرها تا به حال تشکيل شده و کار از نظر تئوري در مرحله خوبي پيش رفته که اميد مي رود بتوان بخشهاي زيادي از آن را هم درعمل در ايران و اندونزي پياده کرد.
 تلاش براي اجماع جهاني در پياده سازي اينترنت پاک 
 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: ايده اينترنت پاک در مجامعي که به ارزشها بها مي دهند و مي خواهند ارزشهاي ملي خود را در مقابل آنچه که کسب و کارهاي کثيف هدف گرفته اند حفظ کنند مورد استقبال قرار گرفته و به طور قطع در اين رابطه، روزي اجماع جهاني صورت خواهد گرفت.
 وي به مهر گفت: تعيين زمان عملياتي کردن اينترنت پاک بستگي دارد به اينکه چقدر بتوانيم مجامع بين المللي و منطقه اي را در اين ايده با خودمان همراه کنيم بنابراين الان يک زمان مشخصي را براي اين موضوع پيش بيني نمي کنيم و اين بستگي دارد که اين نشستها چه زماني به نتيجه برسد.
تقي پور افزود: از نظر اجرايي دنبال توليد محتواي مفيد، سودمند و دانشي هستيم که در اين رابطه هم به حداقل به يک اجماع منطقه اي نياز است که بايد همه شهروندان يک منطقه در توليد اين محتوا کمک کنند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو